Magic Magasin

Norges største alternative magasin på nett. Her finner du mye interessant lesestoff som kan være til stor inspirasjon, samt alt det spennende og uforklarlige som finnes mellom himmel og jord.

Thomasevangeliet – kilden til visdom

– Thomasevangeliet er kalt det femte evangelium. Der møter vi en Jesusskikkelse som legger vekt på visdom og innsikt, og der finner vi Gud gjennom erkjennelse og kunnskap om oss selv. Slik kan vi leve nær kilden til det som er det dypeste i oss, sier Svein Woje, som sammen med Kari Klepp har utgitt boken: «Thomasevangeliet».

Av Ingrid Stephensen

- Da Thomasevangeliet ble funnet, var det en sensasjon. I 1945 i Nag Hammadi i Egypt ble skriftene som kirken fordømte, funnet nedgravd i sanden. Håndskriftene på rundt 1000 sider stammer fra 100- til 300-tallet. Allerede i år 367 forbød patriarken i Alexandria, Athanasius den store, å lese Thomasevangeliet. Men evangeliet ble skrevet av og sirkulerte. Det levde i det skjulte. Da kirken påbød at alle skriftene skulle brennes, ble de gravd ned i nærheten av et kloster.  Munkene gravde dem ned i sanden. Og i over 1800 år lå de gjemt. Kirken trodde at de hadde brakt Thomas til taushet, men de tok feil. Thomas, som tvilte på oppstandelsen, sto opp fra de døde. Kirken fikk dermed et problem. Thomasevangeliet kan ikke lenger skjules. Vi kan selv lese det og gjøre oss opp en mening om det som står det, forteller Woje og fortsetter:

Svein Woje mener at funnet av Thomasevangeliet er en sensasjon. Foto: Ingrid Stephensen

- Det skulle imidlertid gå mange år før forskere fikk tillatelse av myndighetene i Egypt til å studere tekstene. En av de første forskerne som i 1950-årene fikk tilgang til et skrift som var smuglet ut av landet, så at noen sider manglet. Han tok først fly til Kairo og fikk lese det som var blitt borte. Det første han leste var: «Dette er de hemmelige ord som den levende Jesus sa og som Didymos Judas Thomas skrev ned».

- Hemmelige ord? Hvordan reagerte forskere og prester ved å lese en slik tekst?
- Kirken har helt til nå vært tilbakeholdende. Det viser seg imidlertid at mange av utsagnene i Thomasevangeliet er kjent fra Det nye testamentet, der de er plassert i andre sammenhenger og fått en ny mening. Men mye av det som handler om erkjennelse og selvinnsikt mangler. Ved å følge sporene til Thomas, kommer vi nær den første Jesusbevegelsen, og vi kan se omrisset av hvordan de tenkte og levde, hevder Woje, som mener at dersom Thomasevangeliet hadde vært med i Det nye testamentet, ville vi hatt en annerledes kirke med vekt på respekt for mennesket slik det er skapt av Gud.

Starten av Thomas-evangeliet på de
originale skriftene funnet i Nag Hammadi. Foto: Wikipedia

En rik kilde
- Du er utdannet prest. Thomasevangeliet er utelatt i Bibelen. Har du møtt motstand fra det teologiske miljøet ved å utgi boken? Woje nikker og innrømmer at enkelte prester reagerte sterkt da boken kom ut.

- Med Thomasevangeliet står vi nær kilden til det Jesus sa. Vi kan øse av den, finne oss selv og bli rikere som mennesker. Vi kan finne Gud som mysterier i livet, og en Jesus som vil gi oss nøkkelen til et rike ingen har vist oss. Thomasevangeliet har ingen beretning om oppstandelsen, ingen mirakelhistorier, ingen korsfestelse, ingen tanke om at Jesus døde for våre synder. Vi finner heller ikke ritualer for dåp eller nattverd. Alle de tradisjonelle bærebjelkene i kristendommen er borte. Thomas nevner ikke Jesus som Messias, Guds sønn eller Kristus, heller ikke den jødiske tanken om Menneskesønnen som skulle vise seg ved tidens slutt som verdensdommer. De Thomas skriver for, er ikke kristne slik vi er vant til å se kristendommen. Jesusfolkene hos ham var bare tilhengere av Jesu lære. Tro sies det ingenting om, men om å ha innsikt og erkjennelse, understreker Woje, som synes ordene fra Jesus rommer mye visdom.

- Gjennom Thomasevangeliet forstår vi at Jesus hadde store kunnskaper, og at det er sannsynlig at han ikke bare kjente til den jødiske visdomslitteraturen, men også til de store greske tenkerne som Sokrates og Platon. Vi møter en Jesus som har en tyngde, innsikt og en erkjennelse som går langt over det en vanlig fattig jøde ville ha hatt kunnskap om. Jesus legger vekt på at vi skal kjenne oss selv. Det er et gammelt gresk uttrykk fra Sokrates. Du må erkjenne at din sjel er guddommelig, og at du er udødelig. Det eneste virkelige er det guddommelige som bor i vår ånd eller sjel, fastslår Woje, og legger til:

- Galilea var en smeltedigel for jødisk og hellenistisk filosofi og kultur, for tanker som kom langs handelsveiene og møttes på torget. Og det er vanskelig å forestille seg at Jesus ruslet rundt blant sauene i Nasaret, uvitende om det som foregikk bare noen kilometer unna.

I Bibelen fortelles det at Thomas tvilte første gang han traff Jesus etter oppstandelsen. Da Jesus viste ham sårene, ble han overbevist. Foto: Wikipedia

Ukjent tekst
Svein Woje mener at Thomas må ha hatt tilgang til kilder som hittil har vært ukjente:

- Mye av stoffet hos Thomas er dristig. Han oppfordrer oss til å følge Jesus: «De som følger Jesus skal være barmhjertige, vise godhet, elske sin neste, være hele i sin ferd, ikke grådige og opptatt av rikdom. Himmelens rike er hos de fattige og de som sulter». Hos Thomas ser vi mange eksempler på ordtak som kretser rundt medmenneskelige forhold. Vi hører om tåpelig og rett adferd. Det blir gitt råd til dem som vil leve et liv i sannhet i en vanskelig verden. Vi møter også en visdom i Thomasevangeliet som går ut over hvordan vi skal forholde oss til en vanskelig verden. Problemet er selve eksistensen i verden og er knyttet til den menneskelige natur og vår bestemmelse; hvor vi kommer fra, hvem vi er og hva vi skal i verden. Og hva venter oss bak denne verden? Vi stilles overfor en visdom som er skjult, men som mennesker kan nå frem til gjennom erkjennelse. For Jesus sa følgende: «Salige er de som står alene og er utvalgt, for dere skal finne riket. For dere kommer derfra og vil vende tilbake dit»

Svein Woje mener at dette betyr at vi ikke er av den onde verden. Men at vi har kommet fra Gud som er lyset: - Når vi sammenligner med de andre evangeliene, er det påfallende at vi ikke finner tanken om en verdensomveltning i forbindelse med gudsriket. Vi finner ingen visjon om noen endetidskatastrofe eller verdensdom. Heller ikke noe om Jesu gjenkomst. Thomas legger istedenfor vekt på innsikt; at vi skal forstå ordene av Jesus som inngangen til riket. Og riket ligger foran oss, spredt over hele jorden for den som kan se.

Fra boken:
«Guds rike er til stede for den som kan tolke øyeblikkene og forstå seg selv som et barn av Gud. Og den som slik kjenner seg selv, har fått en ny identitet. Han er et Guds barn som har fått innsikt og erkjennelse av det lyset som bor i det dypeste i mennesket. Lyset som er Gud selv. Og den som kjenner seg selv, kjenner lyset. Denne kunnskapen er en frigjøring til å leve virkelig til å se Gud og gudsriket som det dypeste i vår tilværelse. Det som er skjult i oss og rundt oss. Først når vi ser dette riket og erkjenner det gjennom innsikt, kan vi leve, forstå oss selv og forme vårt eget liv».

Ønsker du å vite mer? Snakk med en klarsynt fra Magic Circle

Salome. Foto: Wikipedia

Kvinner nær Jesus
- Evangeliene og kirkekunsten har tegnet et bilde av Jesus omgitt av tolv mannlige disipler. Men hva med kvinnene? Var ikke de med i kretsen rundt Jesus?

- Mange hørte til i kretsen rundt Jesus, også kvinner. Lukas nevner Maria Magdalena, Johanna og Susanna blant kvinnene som hadde fulgt Jesus fra Galilea. Da Jesus ble arrestert, sprang mennene bort og gjemte seg. Men kvinnene ble hos Jesus. Kvinnene var primære vitner. Men i jødisk tradisjon var ikke kvinner troverdige som vitner. I kirkens tradisjon blir de mannlige disiplene fremhevet som autoriteter. Thomas omtaler imidlertid ikke de tolv disiplene som en enhet slik vi kjenner dem fra evangeliene. Hos Thomas er autoriteten til den enkelte ikke gitt ut fra det å være Jesu disippel. Det som er avgjørende, er hvilken innsikt de har fått. Det var mange disipler, og flere av dem var kvinner, opplyser Woje og fortsetter:

- En av dem som Thomas nevner spesielt er Salome. Hun hadde fulgt Jesus mens han var i Galilea og var sammen med Maria Magdalena og Jesu mor da Jesus ble korsfestet. Men Salome er ikke den eneste kvinnelige disippel hos Thomas. Han omtaler også Maria. I andre skrifter som Pistis Sophia finner vi igjen Salome. Sammen med Maria skifter de på å samtale med Jesus. Og Jesus roser dem for at de har forstått hans ord. Det interessante ved Thomasevangeliet er at kvinnene dominerer og skygger for mennene. Men dette synet på de mannlige disiplene var det naturlig nok vanskelig for kirken å godta. Mannstradisjonen seiret og gjorde alt for å bringe kvinnene til taushet. I snart 2000 år har de lykkes, men etter at Pistis Sopfia ble funnet for rundt 100 år siden, og skriftene fra Nag Hammadi ble gravd opp i 1945, lot stemmene fra kvinnene rundt Jesus seg høre igjen, understreker Woje, som mener at kvinner ikke lenger lar seg fortie.

Foto: Wikipedia

Maria i en særstilling
- Tradisjonen rundt Maria viser at hun hadde en særstilling i disippelflokken både når det gjaldt innsikt og myndighet til å lære og veilede. Slik truet Maria den mannlige apostelautoriteten. Skriftene som viste hennes viktighet ble forbudt. De skulle brennes, men ble reddet ved at de ble gravd ned. Mange kvinner var med i den første Jesusbevegelsen. Flere av dem ble kalt disipler. Skriftene som ble funnet gjør kvinnene synlige. De får også autoritet som disipler og utfordrer kirken til å male nye ikoner og nye bilder av Jesus med disiplene rundt bordet. Hele rommet rundt Jesus må tegnes på nytt med både menn og kvinner, fastslår Woje.

- Hvorfor er Thomasevangeliet så provoserende for kirken?
- Ordene som Jesus sier i evangeliet ble uforenlig med det kirken hadde utviklet seg til å bli. Dette gjelder både innhold og personene som er omtalt. Thomas blir fremstilt som en som fikk en spesiell innsikt av Jesus. Thomas blir tatt til side av Jesus og fikk vite noe som de andre ikke fikk ta del i. I tillegg lar Thomas Jesus omgi seg med kvinnelige disipler og fremhever kvinnene som disipler med læreautoritet. Men det mest provoserende er den Jesus som kommer til syne. Han er annerledes enn i de senere evangeliene. Han viser veien til gudsriket gjennom å kjenne seg selv. Ved innsikt og erkjennelse kan man bli lik mesteren. Jesus sa: «Den som drikker av min munn, vil bli som jeg, og jeg vil bli som ham. Og det som er skjult, vil bli åpenbart for ham».

Thomas. Foto: Wikipedia

Rokker ved kirkens grunnsyn
Svein Woje mener dette rokker ved kirkens grunnsyn. - At vi kan bli lik Jesus, regnes for blasfemi av kirken. Jesus krever ikke tro, bare innsikt i det riket som er i oss og rundt oss. Det riket som vi ikke kan se. Det var det riket Jesus lot Thomas se. Thomas ble selv en autoritet på linje med mesteren. Han hadde drukket av kilden og fått den innsikt Jesus kom for å forkynne. Derfor ble han farlig. Derfor måtte evangeliet forbys. Hva Jesus sa til Thomas, vet vi ikke. Men Thomas forsto at om han sa det han hadde hørt av Jesus til de andre disiplene, ville de steine ham. Å bli steinet var dødsstraffen hos jødene for å spotte Gud. Thomas forsto alvoret. Han var kommet nær Jesus, nær kilden, sier Woje og fortsetter:

- Thomas hadde fått en innsikt som hevet ham fra å være en disippel eller lærling til å bli sidestilt med Jesus. «Jeg er ikke din mester», sier Jesus til Thomas. Thomas hadde drukket av kilden og blitt lik mesteren selv.  I evangeliet sier Jesus til Thomas at han har nådd frem til en innsikt som gjør at de begge drikker av den samme kilden. At de som gjør det, vil bli som ham. Og det som er skjult, skal bli synlig for den som har kommet frem til erkjennelsen Jesus formidler. Da er det indre blitt lik det ytre. Mennesket som har vært delt, er blitt helt.

Svein Woje håper at tiden nå er åpen for en ny vurdering av Thomasevangeliet. At vi kan åpne oss for et gudsrike som er i oss og rundt oss, og som ingen kirkedører kan stenge oss ute fra.


Fra Thomasevangeliet

Dette er de hemmelige ord
Som den levende Jesus sa
Og som Didymos Judas
Thomas skrev ned:

Jesus sa:
Lær å kjenne det som er
foran øynene dine
Det som er skjult for deg
Skal bli åpenbart for deg
For det finnes ikke noe skjult
som ikke skal bli åpenbart

Jesus sa:
Du ser splinten i din brors øye
Men bjelken i ditt
eget ser du ikke
Først når du tar bjelken
fra ditt eget øye
kan du se
og ta splinten ut av
din brors øye

Jesus sa:
Den som søker, skal finne
Og ham vil det bli åpnet for


Svein Woje har arbeidet som prest og som lektor i den videregående skolen. Han har gitt ut flere bøker, både fagbøker og romaner for barn og voksne.

Kari Klepp er historiker og har undervist i grunnskolen, videregående skole og på universitetet. Hun har utgitt flere bøker.

Sammen har Svein Woje og Kari Klepp utgitt boken: «Thomasevangeliet». Borglund forlag. 4. utgave er nesten solgt ut, men Thomasevangeliet finnes i ny og revidert utgave som e-bok i IBooks.

Tips en venn på e-post