Magic Magasin

Norges største alternative magasin skriver om alt det spennende mellom himmel og jord.

Finn din vinterenergi

Føler du at januar og februar er tunge måneder å komme gjennom? At du er matt og energiløs? Ikke tenk på at det er lenge til sommerferien. Fyll dagen i dag med noe positivt. Her er noen gode råd som kan bringe deg vel gjennom vinteren og gi påfyll av vinterenergi.

Av Kari Flaata Halling 

Lysterapi
Hvis du har anledning, prøv å gå en liten tur hver formiddag. Frisk luft er uvurderlig, og lys gir både bedre humør og energi. Du kan også skaffe deg en lysterapilampe og bruke den under frokosten. Du trenger ikke å sitte og stirre inn i lampen. Det holder å ha den stående på bordet. De siste årene har det kommet rimeligere og mindre lamper for hjemmebruk. Husk at lampen du bruker må ha minimum ti tusen lux.

Tidligere ble lysterapi/lysbehandling anbefalt til folk med vinterdepresjon, men nå vet vi at alle har effekt av den. En rekke studier viser at lysbehandling både letter stemningsleiet og gir mer energi i vintermørket.

 

Vitaminer og fettsyrer
Føler du deg energiløs, kan det være en idè å sjekke om du trenger tilskudd av vitaminer, spesielt B-vitamin. Dette kan gjøres ved en enkel blodprøve hos legen. Flere av de vannløselige B-vitaminene er med å påvirke stress-syklusen, og opptaket av B-vitaminer går nedover etter hvert som vi blir eldre. Midtvinters kan derfor mange ha godt av et tilskudd av en multi-B vitamin pille.

Flere studier viser at fettsyrer fra omega 3 har gunstig effekt på lettere depresjoner. Det er særlig fettsyren EPA som virker inn på hjernen og sentralnervesystemet, mens DHA går mer på immunsystemet og betennelsesreaksjoner. Mot mørketidsplager er det viktig å velge et tilskudd med høyt innhold av EPA. La makrell i tomat være ditt favorittpålegg på brødskiven i vinter. Makrellen tilfører kroppen omega 3 og vitamin D, som er spesielt viktig for energi og overskudd, og som også styrker immunforsvaret.

Mosjon gir overskudd
Sett gjerne av noen minutter til å tøye kroppen hver dag. Fokuser på pusten og gjør rolige bevegelser. Selv om alle typer mosjon bidrar til mer overskudd, er pilates kjent for å gjøre deg roligere, piggere, gladere og mer kroppsbevisst. Hemmeligheten er at pilates integrerer pust med bevegelse og legger like stor vekt på overflatemuskler som de dype holdningsmusklene. Å trene opp støttemusklene rundt korsryggen, gir en rankere holdning som også åpner opp lungene for mer inntak av surstoff.

Ro deg ned før sengetid
Ettersom det er mørkt hele dagen, kan du godt forberede kroppen på at det er kveld. Unngå å se på TV, bruke PC eller mobiltelefon like før du skal legge deg. Ro heller ned med et lett måltid i dempet belysning. Sørg for å lufte godt på soverommet. Lær deg avspenningsteknikker som du kan bruke for å roe deg ned og komme i søvnmodus om kvelden.

Ønsker du å vite mer? Nå kan du snakke Gratis med en klarsynt fra Magic Circle i hele 3 minutter!

Fast døgnrytme
Unngå at det blir mer enn en times forskjell mellom når du står opp i ukedager og helger. Vår indre døgnrytme forskyves når det er mindre dagslys, og det blir derfor enda viktigere å hjelpe den til å holde en viss rytme. Sover du lenge i helgene, og dermed forskyver døgnrytmen din noen dager hver uke, blir det tyngre for deg å justere tilbake når mandagen kommer.

Kvitt deg med ting
Vent ikke til våren med å rydde opp og kvitte deg med ting du ikke trenger. Vinteren er den perfekte tiden å gjøre dette på. Finn ut hvilke steder du kan donere klær, kjøkkenutstyr, pyntegjenstander, bøker og leker. Gi til noen som trenger det mer enn deg. Se i lokalavisen om det er innsamling til loppemarkeder. Det gir mental velvære å ha det ryddig og pent rundt seg, og energinivået høynes!

Gjør noe lystbetont
Ha som mål å gjøre noe lystbetont hver dag, og gi deg selv små belønninger. Det er god medisin mot trøtthet og tiltakløshet. Skriv ned noen av de tingene i livet som er lystbetonte og får deg til å føle deg vel, for eksempel velværetiltak som aromaterapi, massasje eller fotpleie. Eller treffe venninner, gå på kino, trene, håndarbeid eller annen hobby. Dette er en energipille god som noen!

Unn deg en avslappende massasje. Foto: iStockphoto

Unn deg massasje
Når du fryser, har du lett for å spenne kroppen. Det kan gi stivhet og vonde ledd. Da er det deilig å kunne unne seg en avslappende massasje. Den går i dybden, og gjør godt både for kropp og sinn. Man føler en god, indre varme etter en slik behandling, og effekten kan vare i flere dager.

Trekk sydover
Gjør som fuglene: Trekk sydover! Nå er det billige turer å oppdrive. Vinteren vil ikke føles så lang når vi får litt sol og varme på kroppen. Kan du unne deg en ferieuke i februar? Gjør det! Du vil få uttelling på flere måter: Du vil glede deg i forkant, du vil kose deg mens du er der, og du får mer energi og bedre humør i etterkant. 


«God morgen»-øvelse
Dette er en fin øvelse du kan gjøre om morgenen, og som gir kroppen et skikkelig «energi-kick». Sitt i skredderstilling («lotus») på en yogamatte, eller på begge sitteknuter med bøyde knær og fotsålene mot hverandre («diamant»).Tenk at brystbenet løftes oppover av en krok, nese og blikk er rettet fremover, og magemusklene trekkes inn. Lukk øynene og trekk pusten dypt inn gjennom nesen. Hold pusten i 1-2 sekunder før den langsomt slippes ut gjennom tennene slik at du hører en liten hvislelyd. Gjenta øvelsen fem ganger. Hensikten er å rense lungene for avfallsstoffet karbondioksyd og få inn friskt oksygen. 

Legg deg på rygg med bøyde knær og tunge, avslappende armer langs siden. Fortsett å puste like dypt. På utpust trekker du navlen innover, nedover og bakover. Tenk deg gjerne at magemusklene er en sjøanemone som folder seg sammen. Slapp helt av på innpust, og gjenta øvelsen 8-11 ganger.

Tips en venn på e-post