Magic Magasin

Norges største alternative magasin skriver om alt det spennende mellom himmel og jord.

De tre doshaer: Vata, pitta og kapha

Hva skal vi gjøre for å føle oss på topp og forebygge sykdom? Den ayurvediske filosofien handler om å leve etter din personlighetstype, din dosha. I hvert menneske finnes det tre forskjellige doshaer: Vata, pitta og kapha, eller en kombinasjon av disse. Men du tilhører en hovedtype.


Av Kari Flaata Halling

Ifølge ayurveda er vi alle en del av naturen, og alt på jorden er sammensatt av tre elementer: luft (vata), ild (pitta) og jord (kapha). For at vi skal ha det bra, er det viktig at vi hver dag får i oss de tre elementene fra naturen.

Gjennom å finne sin dosha blir det lettere for oss å forstå hvorfor vi er som vi er, hvorfor helsen svikter, og fremfor alt hvordan vi skal håndtere dette. Hva skal vi spise for å føle oss bedre og for å forebygge sykdom?

Energiene i kroppen svinger av ulike årsaker, og det skaper ubalanse i din dosha. For å finne din dominerende dosha, kan du se hva som er typisk for en vata, pitta og kapha.

Her kan du finne ut hvilken hovedtype du tilhører:

VATA

Fysiske kjennetegn:
Tendens til dårlig blodsirkulasjon. Kalde hender og føtter
Blir lett stresset og kan ofte ha uregelmessig hjerterytme, muskeltrekninger og vondt i ryggen
Har mageproblemer med gass og forstoppelse
Har tynn kroppsbygning og vanskeligheter med å gå opp i vekt
Varierende energi, som kommer og går
Har vanskeligheter med å sove eller ha god nattesøvn
Er rask og aktiv
Har tørr hud og tørt hår

Mentale og emosjonelle kjennetegn:
Er livlig og entusiastisk
Rask i oppfattelsen, men glemmer lett og har dårlig langtidshukommelse
Har vanskeligheter med å ta beslutninger
God fantasi, ofte med skremmende drømmer
Rastløs, urolig og impulsiv
Pratsom, snakker fort
Ofte skiftende humør. Emosjonell av natur
Har uregelmessige sove- og matvaner
Misliker kaldt klima

Yrker som passer en vata:
Journalist, media, kommunikasjon
Teater, musikk, dans
Design, forfatter, kreativt uttrykk
Undervisning
Restaurant, servitør
Frilanser

En vata i balanse:
Er entusiastisk, sjenerøs, skapende og fleksibel. Rask i tankegang og handling. Å få utløp for kreativitet er viktig for en vata.

En vata i ubalanse:
Kan bli rastløs og i psykisk ubalanse på grunn av stress. Kronisk trøtthet, uro og angst. Ofte nedsatt konsentrasjon. Søvnproblemer, forstoppelse og tørr hud er andre kjennetegn.

Bra mat for en vata:
Skal ha mye av mat som er søt, sur, salt, tung, fet, varm. Bra matvarer: Ris, fullkornhvete, dinkel og havre i tilberedt form, yoghurt, smør, melk (alle melkeprodukter). Vatapersoner har godt av beroligende mat: Varm melk, fløte, smør, varm suppe og stuing, grøt og nybakt brød. Alle søte frukter og bær, spesielt grønne druer, mango, ananas, appelsiner, aprikoser, avokado, bananer. Av grønnsaker: Agurk, asparges, grønne bønner, gulrøtter, kålrot, løk, hvitløk (ikke rå), reddiker, rødbeter, søtpoteter, mais og oliven. Bønner og linser. Nøtter og frø (små mengder). Kylling, fisk og skalldyr. Alle urter og krydder, foruten gurkemeie, persille og safran.

Spis mindre av:
Skarp, bitter mat- lett, tørket, kald mat. Tørkede eller umodne frukter. Heller ikke rå epler eller pærer. Ikke rå eller iskalde grønnsaker. Spis mindre blomkål, brokkoli, rosenkål, sopp, poteter, granateple, pærer, tranebær, eple, rødt kjøtt.

Gode råd til en vata:
Sov mer, ta pauser innimellom og gjør lystbetonte ting. En vata bør smøre inn kroppen for å unngå hudproblemer. Varm, «grønn» mat, gjerne med smaker av både søtt, salt og surt, anbefales. Det er også viktig å skape rutiner i dagliglivet, og å avslutte en sak før man begynner på en ny. Meditasjon og yoga er bra.

Ønsker du å vite mer? Nå kan du snakke Gratis med en klarsynt fra Magic Circle i hele 3 minutter!

PITTA

Fysiske kjennetegn:
Meget aktivt stoffskifte, som lett gir oppflammet hud
Kjenner seg ofte varm og svetter lett
Pittamennesker er ikke særlig begeistret for varmt, fuktig sommervær
Håret er fint, rett, lyst, blondt, rødt. Blir tidlig grå eller skallet
Pittamennesker er skarpe både i hjerne og tale. Denne egenskapen kan lett lede til ekstra syre i kroppen, som kan bli ganske plagsom for magen
Pittamennesker er glade i kald mat og kalde drikker for å kjøle seg ned. Har en bra appetitt og kan spise store måltider. Må ha faste spisetider. Har ikke mye plager med mage- og tarmsystemet, men kan bli urolig i magen av varm og krydret mat

Mentale og emosjonelle kjennetegn:
Anser seg som svært effektiv
Har en sterk vilje
Kan ha et vanskelig lynne
Blir lett irritert og sint, men er sjelden langsint
Prøver å være organisert og er av natur en perfeksjonist
Er kritisk mot seg selv og andre

Yrker som passer en pitta:
Lederskap
Politikk
Økonomi
Jurist
Kirurgi

En pitta i balanse:
Har en varm personlighet, er følsom og omtenksom, med sterk utstråling. Målrettet, elsker konkurranser, men hater å tape. Kan ha vanskeligheter å kjenne sine egne grenser ettersom han eller hun vil være perfekt.

En pitta i ubalanse:
Har et forferdelig humør og kan oppleves som svært kritisk. Ved ubalanse kan en pitta lett få hudproblemer og har anlegg for inflammasjoner. Umettelig sult eller tørst er også tegn på ubalanse hos en pitta.

Bra mat for en pitta:
Pittamennesker stortrives på vegetarmat. Kald mat og drikke, men ikke iskald. Minst mulig stekt mat. Skal ha mye mat som er søt, bitter, kald, tung og tørr. Siden de har en sterk og effektiv fordøyelse, kan de spise litt av hva som helst. Bra mat: Melk, is, smør, eggehvite, blomkål, brokkoli, rosenkål, grønne grønnsaker, paprika, selleri, poteter, søte appelsiner, avokado, havre, mais, hvete, hvit ris, kylling, reker, olje fra kokosnøtt, oliven. Søte krydder som dill, kanel, mynte, safran, vanilje og nellik.

Spis mindre av:
De kan spise det meste av grønnsaker, foruten auberginer, chili, gulrøtter, løk, hvitløk, reddik, rødbeter, spinat og tomat. Unngå sur og umoden frukt. Ikke yoghurt, ost og sur fløte.

Gode råd til en pitta:
Unngå å ferdes der det er mye bråk. Gå mye i naturen, gjerne kveldsturer. Vær sammen med familien og små barn, som er fulle av kjærlighet. Ta pauser! Lytt på rolig musikk, ta avslapningsøvelser og utøv fysisk aktivitet som ikke er konkurranserettet. Lukt på lavendel, sandeltre og roser, som letter sinnet.

KAPHA

Fysiske kjennetegn:
Lett for å gå opp i vekt, og vanskeligheter med å gå ned i vekt
Kan hoppe over måltider uten at det skaper nevneverdige problemer
Lav forbrenning, og kjenner seg mett etter måltider
Stabilt energinivå og sterk utholdenhet
Tåler lite kjølig og fuktig vær
Har tykt, fett, mørkt og bølgete hår
Har en glatt, myk og nesten blek hud
Har en stor kropp med kraftig benbygning
Tendenser til bihuleproblemer
Snorker

Mentale og emosjonelle kjennetegn:
Dette er en person som greier seg selv, går ikke lett til ytterligheter og trenger ikke så mye stimulans utenfra som vata- og pittapersoner. En stabil person, som kan forbli uberørt av hendelser som lett ville bringe andre ut av likevekt
Har en tendens til å være treg, metodisk og avslappet
Ettertenksom, med langsom tale
Blir sjelden sint
Trenger minst åtte timers søvn for å våkne uthvilt
Har lett for å forsove seg og er morgentrøtt
Lite villig til å påta seg ansvar

Yrker som passer en kapha:
Omsorgsarbeide
Undervisning
Rådgivning
Kroppsbehandlinger
Kroppsarbeide
Matlagning
Forvaltning

En kapha i balanse:
Er en rolig og sympatisk person, en å stole på. Behagelig, vennlig, tålmodig og kjærlighetsfull. Har ikke vanskelig for å si unnskyld.

En kapha i ubalanse:
Føler seg tung i kroppen, legger ofte på seg og plages av allergier. Kan også få problemer med slimhinnene. Kan lett bli melankolsk og deprimert.

Mat for en kapha:
Kapha skal ha dempende kost, det vil si varm, lett og tørr mat, kokt med lite vann. Kan spise alle grønnsaker foruten agurk, søtpoteter og tomat. Kan spise tørket frukt, epler, pærer og aprikoser. Unngå søte, sure og meget saftig frukt. Alle urter og krydder er bra for kapha, men vær forsiktig med salt. Minimale mengder smør, olje og sukker. Selv om kapha skal ha minst mulig søtt, er det bra med en spiseskje honning pr. dag.

Gode råd til en kapha:
Tren mer, gjerne sterk fysisk aktivitet. Unngå for mye søvn. Spis lettere mat med mindre kalorier. Spis varm mat og drikk lunkent vann. Krydre gjerne med svartpepper, ingefær, spisskummen og løk. Unngå søt mat, mat som er rik på kullhydrater, og mat som er stekt i mye olje. Ta initiativ, våg å være en vinner!

Tips en venn på e-post