Magic Magasin

Norges største alternative magasin på nett. Her finner du mye interessant lesestoff som kan være til stor inspirasjon, samt alt det spennende og uforklarlige som finnes mellom himmel og jord.

En energireise i alvenes og devaenes rike

Finn Hebbe Johnsrud har deltatt på en spennende energireise til Island, der han blant annet fikk hilse på alvefolket. Han beskriver også andre opplevelser på den mystiske og energifylte øya, som han håper vil inspirere leserne av Magic Magasin.

Tekst og foto: Finn Hebbe Johnsrud                                                                                   Tips en venn på e-post

Vi var 18 personer som skulle tilbringe en hel uke på Island i alvenes og devaenes rike. Få kjente hverandre fra tidligere, men kanskje vi hadde levd på Island i et tidligere liv? Dette og andre mystiske ting om sagaøya ville vi undersøke, samtidig som vi håpet å få energipåfyll.

Ønsker du å vite mer? Snakk med en klarsynt fra Magic Circle

Etter en avslappende førstedag i Reykjavik, startet vi neste dag nordover til Akureyri og Myvatn(Myggsjøen). Området rundt Myvatn er et av de mest fascinerende stedene på Island. Det er verdensberømt for sin skjønnhet, sitt fugleliv og sitt geologiske særpreg. Men før vi kommer til Myggsjøen, er det obligatorisk å dra innom Åsbyrgi, som er det stedet hvor Odins åttebente hest Sleipner satte ett av sine fotspor på jorden.

Les også: Det mystiske alveriket

Etter gammel Islandsk ”overtro” kunne Sleipner reise mellom dimensjonene. Denne hesteskoformede elvedalen er 3 km lang og 1 km bred og har opptil 90 meter loddrette klippesider. Åsbyrgi er også ett sted hvor småfolket er sterkt til stede. I denne dalen burde de ha en god boltreplass i den litt mystiske bjørkeskogen som omgir dalen.

Åndelig kontakt

Vår guide på turen, John Gursli, fikk kontakt med Småfolket før vi begikk oss inn i skogen på egen hånd. John fikk også telepatisk kontakt med en blåaktig kvinne fra Alvefolket, som sa at ”de er her og kan hjelpe oss når vi er åpne for det”. Alvefolket var glad vi kom og at vi beveget oss så stille omkring.

En dame som var med i gruppen vår, gikk på krykker. Den blåaktige kvinnen spurte hvorfor hun brukte disse, for hun hadde jo ikke vondt i bena. Etter dette bar damen krykkene og greide seg godt uten dem. Det var flere av oss som fikk merkelige opplevelser på skogsturen. Flere så ”mennesker” i fjellveggen, og det var en aura av rødt og gult over fjellsiden.

På meg og et par andre reiste håret seg, pluss at jeg ble helt nummen i fingrene, da vi passerte ett bestemt punkt på stien. Jeg stoppet opp og fikk til min store overraskelse se at på en rett stripe fra dette punktet hadde fjellet ett stort skall med svart stripe nedover fjellsiden. Jeg har min teori om at dette var negativ energi som påvirket stedet vi sto. Da jeg gikk tilbake samme vei, fikk jeg samme uhyggefølelsen at negativ energi var rettet mot meg, og som gjorde at håret reiste seg på nytt. Jeg så ingenting til Småfolket, men så kan vel ikke alle ha ”gleden” av å få kontakt med dem.  Det var i hvert fall sterke energier i denne dalen, det var alle enige om.

#kampanje2#

Kyrkja

Etter denne spennende utflukten, reiste vi innom Dettifoss. Denne flotte fossen utmerket seg ved å være svart på grunn av grumsete smeltevann fra Vatnajøkull. Neden for fossefallet var det en flott ”Canyon” som vel bare kan sammenlignes med Grand Canyon.

Dagen avsluttet vi med en kveldstur innom Dimmu Borgir, som også er et meget spesielt sted med sterke energier. Dimmu Borgir er et fantastisk lavalandskap med tårn, spir og hvelvinger. Etter noen minutters gange på en av stiene, kom vi til en utrolig lavaportal, kjent under navnet Katedralen eller Kyrkja. Vi foretok meditasjoner der inne, og til slutt mediterte vi i en ring. En av deltakerne fikk her se at det sto en ring av kappekledde munker rundt oss, så der inne var det sterke energier.

Landskapet her omfatter et stort område. Det fortelles at det i tidligere tider var folk som gikk inn hit og aldri kom tilbake. De ble rett og slett borte. Nå er stiene godt skiltet.

Orber

Dagen før hadde det vært for mange turister i Dimmu Borgir, noe som forstyrret Småfolket. John foreslo at vi heller skulle dra hit igjen tidlig neste morgen for å få en stille stund og kanskje få kontakt med Småfolket eller andre energier.

Jeg selv fikk føle at det var spesielle og sterke energier der. Selv om jeg ikke selv fikk se alver eller småfolk, så fikk jeg i hvert fall to synlige bevis på mine bilder derifra. Da jeg skulle ta det ene bildet, fikk jeg en fornemmelse av at jeg skulle gå vekk fra stien. På en høyde lå tre sauer og koste seg, og dette ville jeg ta ett bilde av. Et annet bilde fra Dimmu Borgir, ble tatt etter en stille meditasjonsstund i Kyrkja. På begge bildene befinner det seg orber.

Tilbake på hotellet, og etter en bedre frokost, dro de sprekeste av oss opp på Hverfjall. Her var det en formidabel utsikt utover Myvatn og de tallrike vulkanene i området rundt. Hverfjall er et symmetrisk krater som er over 300 meter høgt, og hadde sitt utbrudd for ca.2500 år siden. Etter den fine vandringen på det forblåste vulkanfjellet, var det godt å ta seg et forfriskende bad i ”heite pottur” (varme kilder). Etterpå dro vi innom Namaskard, også kjent som djevelens kjøkken. Dette er en stor, åpen dal med stinkende, boblende svovelhull i mange forskjellige farger.

Energipåfyll

Neste morgen var det tidlig opp og farvel med dette fantastiske Myvatn - området som bare må oppleves. Vi hadde en lang busstur foran oss til Snæfjellsnes, som er helt sør på Island. På turen dit stoppet vi i Oxnadalur for enda mer energipåfyll. Stedet er kjent for sine kraftige og spesielle energier, og har fjell som ligner kirkespir.

Etter en hel dags reise kom vi endelig fram til hotell Hellnar og Snæfjellsnes hvor vi skulle være i to netter. Området rommer et konsentrat av islandsk natur og historie, et meget spennende og energirikt område. Stedet ble verdenskjent gjennom Jules Verne`s bok ”En reise til jordens indre”.

Ved Snæfjellsnes ligger det to fjell ved siden av hverandre, det ene er Snæfjellsjøkull, som er omgitt av en bre, og Hellnar som ser ut som en pyramide. Disse fjellene utgjør den maskuline og den feminine kraften. Hvert av fjellene hadde en stein formet som hjerte i bunnen.

Fra Snæfjellsjøkull går det energilinjer til Yukatam i Mexico og til pyramidene i Egypt. Her påstås det at en av jordens chakraer ligger.

På hotell Hellnar ble vi mottatt av vertinnen som heter Gudrun G. Bergmann. Hun er sjaman, forfatter, foredragsholder og hotellvert, en meget spennende dame. Hun lager blant annet kort med visdomsord, og noen av disse kortene hadde hun lagt på soveputa vår, slik at hver av oss fikk et eget visdomsord.

Sjamanen Gudrun

Dagen etter ble lang og spennende. Vi var så heldige å få med oss sjaman Gudrun det meste av dagen og besøke hennes hemmelige energiplasser.

Forfatteren
Finn Hebbe Johnsrud sammen med sjamanen Gudrun Bergmann

Først gikk turen langs en kyststi fra hotellet. Det første vi møtte på var ”Eneboeren”, en steinskulptur som lignet en gammel mann. Stien snodde seg i et trolsk steinterreng, og på veien fikk vi se to ravner som satt på en steinskulptur. Dette var helt spesielt og betydde visstnok noe spesielt når man får se det på nær avstand.

Litt lenger frem på stien kom vi til et helt spesielt energifelt. Gudrun hadde med seg et måleinstrument og målte energifeltet, som var 60 meter i bredde. For noen år siden var dette bare noen cm bredt. Energien kommer fra fjellet Staphafjell, tvillingfjellet til Snæfjellsnes.

I dette energifeltet ble vi sittende å meditere en god stund, og her var det mange som fikk sterke opplevelser. Jeg fokuserte på å få ekstra energi fra solen, og etter hvert kom solen fram og skinte. Da vi beveget oss videre, kom skyene tilbake, og innen vi var tilbake på hotellet, begynte det å regne.

Snøfjellsjøkull

Etter den opplevelsesrike spaserturen, ble det en forholdsvis kort busstur til Løndrangar , som er Islands sørligste punkt. På avstand kunne vi se et lavafjell som var formet som ett vikingskip med seil. Da vi kom helt inntil fjellet, kunne vi etter hvert se flere ansikter på den ene steinsøylen av gammel lava. Dette stedet hadde også sterke energier, så hver av oss fant et egnet sted for meditasjon.

Fra dette Islands sørligste punkt, er neste landområde i rett linje Antarktis. Etter meditasjonen kjørte vi i retning Snøfjellsjøkull. Oppe i fjellet lå det en stor stein som så ut som ett hjerte. Dette er fjellets hjerte, hvor det kommer sterke energier fra. Det er mange sagn og myter om dette fjellet med isbre og gammel vulkan på toppen. Et sagn er at Islands biskop Bardur Snøfjellsås på 1200 tallet gikk rett inn i fjellet og forsvant da han sa han skulle dø. Et annet sagn er at det er i fra dette fjellet at lyset skal komme til verden. For det står i en gammel og berømt bok at lyset skal komme i fra Nord. John fikk det for seg at Jøkulen skulle åpne seg den 28. juli 2011.

Gudrun hadde tidligere hatt sterke opplevelser her, og vi samlet oss i en meditasjonsring hvor hver enkel av oss ga lys og kjærlighet til Jøkulen. Rundturen avsluttet vi med å besøke biskop Bardur`s hule, der han på 1200-tallet bodde i to år før han fikk bygget seg et hus i nærheten. Hulen ble kalt Songhellir, fordi det var en så bra sangakustikk inne i hulen.

Interessante steder

I nærheten av hotellet, og i skyggen av tvillingfjellet til Snøfjellsjøkull, ligger en Mariakilde. Her åpenbarte Jomfru Maria seg for Biskop Gudmundur Arason i 1230. Hun spurte biskopen om å velsigne kilden, noe hun så gjorde. Det heter seg at alle som drikker vann fra denne kilden får god helse og framgang i livet. Jeg tok selv med meg en flaske av vannet fra kilden. I 1989 ble det satt opp en statue av Jomfru Maria over kilden, som jeg et bilde av. Etter å ha fremkalt filmen, får jeg se en praktfull orb til høyre for kilden, så her var det nok åndelig energi til stede.

Statuen av Jomfru Maria over kilden og en orb til høyre
Statuen av Jomfru Maria over kilden, og en orb til høyre

Like ovenfor hotellet står det en gammel kirke, som bare blir brukt en gang i året. Området hadde nå bare fem, seks kirker igjen og en prest, mens det på 1800 tallet var hele 63 kirker og prester her. Det var lange avstander, så nesten hver gård hadde sin egen kirke og prest.

Jeg og flere andre kunne nok ha tenkt oss å være på Hellnar lenger, men tidlig neste morgen måtte vi si adjø til Gudrun og dra videre til Thingvellir og Reykjavik.

Thingvellir er Islands historiske sentrum, og det var her Alltinget holdt sitt første møte i år 930. Tusenvis av tvistemål har blitt avgjort her i årenes løp. Her har det også vært avrettinger, og flere fikk sterke negative følelser her. Stedet ligger naturskjønt til, er Islands første nasjonalpark, og innehar meget sterke energier. Her møtes også den amerikanske og europeiske platen som hvert år beveger seg i gjennomsnitt 2-3 cm fra hverandre.

Da jeg sto oppe på plattingen og så ut over området, fikk jeg en ”deja vu følelse” av å ha stått her tidligere og pratet til folk. Vi hadde også en grupperegresjon med John da vi kom tilbake i bussen, hvor vi skulle gå tilbake til tidligere liv på Island. Så hvem vet, kanskje jeg og de andre på turen virkelig har hatt ett eller flere tidligere liv på Sagaøya? Det føltes i hvert fall slik for mange av oss.